Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

tisdag 8 juli 2008

Energi

Har i många år gått och grunnat på olika lösningar för att kunna spara energi, speciellt kul är det att gå och grunna på den optimala lösningen nu när man ska bygga nytt.

När det gäller valet av värme och ventilation måste man gå på magkänlan, det är många bitar man måste ta med här, speciellt om man bygger ett välisolerat hus då många värmesystem faller bort på för stora investeringskostnader. Vissa saker ser jag som en självklarhet och vattenburen golvvärme är en av dem, både när det gäller fördelning i huset och placeringen, dvs golvet – värme stiger som bekant ;o)

Idag när man bygger nytt väljer nog de flesta mellan flesta med FrånLuftsVärmePump (FLVP) eller ett FTX-system (värmeväxlad ventilation) i kombination med ett separat värmesystem såsom bergvärme eller Pelletspanna. Båda systemen har dock sina för och nackdelar.

Jag har haft förmånen och bo med båda systemen tidigare och jag tycker FLVPs fördelar sticker ut. Värmekällan kommer alltså med största sannolikhet bestå av en frånluftsvärmepump i kombination med förvärmda friskluftsventiler i väggarna, till FLVPn kommer jag att ansluta extra ackumulatortankar samt diverse externa värme källor som alla kommer att vara kopplade till den vattenburna värmen.

Vindvärme!
Den kanske mest intressanta är det vindkraftsvärmeverk jag kommer att bygga, det kommer att bli ett inbyggt vertikalverk, det fina med detta är att det primärt inte ska skapa el utan VÄRME!
Den stora fördelen med att göra värme är att det ju blåser tokmycket på vintern, något jag kommer dra nytta av i form av varma golv, dessutom slipper man anpassa vindkraftverket till elnätet. Snurran som jag kommer att bygga kommer att sitta i ett lusthus högst upp på tomten, den kommer driva generatorer som via omvandlare kommer kopplas till elpatroner i acctankarna och golvvärmesystemet, ju mer kall vind ute ju mer värme inne!!!!
Det finns statistik på att ett verk med två meters diameter ger ca 5000kwh per år, något jag kommer utöka då jag har större planer ;o) snurran kommer också ladda en batteribank som kommer gå in vid strömavbrott och driva värme, ventilation och belysning, sommartid kommer vindkraftverket primärt få värma poolen, ladda gräsklipparen och vem vet elbilen ;o)

Vedvärme!
För de riktigt kalla dagarna kommer vi att elda i vår vattenmantlade ved kamin, denna kommer att vara kopplad till ackumulatortankarna och golvvärmen, För mig är det fullkomligt självklart att koppla värmen till värmesystemet och på så sett dra nytta av värmefördelningen till alla rum samt möjlighet att billigt ackumulera energin i tankarna, vanliga kaminer ger oftast bara värme i det rummet det står, dessutom slår den ut golvvärmen som stängs av då givaren tycker det är för varmt i rummet vilket får kalla golv till följd något jag slipper.
Billig energi samt oslagbar mysfaktor i ett…..

Spara energi
Vet inte hur många gånger jag ståt i duschen och retat mig på all värme som rinner ut i avloppet (duscha varmt som är så gott), varmvatten som en stor del av energiförlusterna i ett hus var något jag tidigt ville ändra på, kommer därför att dra dubbla avloppssystem i hela huset, allt varmvatten från disk, tvättmaskiner, duschar mm. kommer att förvärma det inkommande vattnet till varmvattenberedaren via en värmeväxlare, den kommer att vara placerad i golvet i apparat rummet i källaren, avloppsvattnet från toaletterna ansluts således efter värmeväxlaren. Kostnaden för dubbla stammar och tillverkningen av en växlare är marginell och kommer betala sig på ett år, en riktig spargris!

En annan sak som var uppe innan växlaren var rörelsestyrda kranar likt de man hittar på offentliga toaletter, (vattnet kommer automatisk när man för fram händerna under kranen), jag har letat sen 1987 efter dessa och tro det eller ej men det tog bara tjugo år innan markanden kom ikapp mig :O), grejen är den att varmvattenkranen blir lätt stående på när man sköljer av tallrikar och disk då man inte orkar slå av och på hela tiden, något man skulle slippa med en rörelsestyrd kran, jag kommer med stor sannolikhet investera i en sådan när jag hittar rätt modell.

Då vi har en öppen planlösning och tre underbara barn som dock inte stänger dörrarna kommer jag montera dörrstängare på Entrédörren, detta för att minimera tvärdrag och värme förluster vintertid.



Om det inte hade varit så dyrt att bli elproducent hade läget varit annorlunda,
El nätet hade ju då blivigt den enskilt bästa energibank - ackumulatortank man kan få, jag hoppas för vår miljö skull att politikerna tänker till här, hade kostnaden varigt rimlig för att få leverera till elnätet hade jag investerat i solpaneler direkt, att sälja el på sommaren och sen hämta tillbaka på vintern, det hade varit fint det, ackumulera på lång sikt utan elnätet går ju naturligtvis, tänker då på eller lagra i vatten, grus eller berg men är inget alternativ för mig då payofftiden helt enkelt blir för lång.


Nästa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar