Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

fredag 15 januari 2010

Lås och Larm

Det slog mig att jag inte nämnt något om detta tidigare så här kommer par rader i ämnet....


Vi var tidigt inne på elektroniska lås med kod och fjärr men tyvärr har det en begränsning då låsen inte ger försäkringsklass 3 om man inte använder nyckeln!?!, därför valde vi traditionella ASSA lås, vad man ska vara uppmärksam på är att låskistorna ska vara av en senare version än 12 då de tidigare modellerna var felkonstruerade, skakade själv tag på den senaste. Tanken är dock att elektroniskt kunna öppna och låsa så småningom men då via ett lås i karmen, vet vad jag ska ha men det får bli ett framtidsprojekt då listan på saker som ska göras är lång.


Som före detta larminstallatör visste jag exakt vad jag skulle ha för larm och var allt skulle placeras, faktum är att jag haft grejerna liggandes ett tag men när grejerna skulle upp tog det inte lång tid, jag hade ju förberett det mesta i kabelväg, som ren yrkesskada monteras allt så dolt som möjligt, grejerna ska verka i det dolda, finns inget värre med synliga kablar, utanpå liggande magnetkontakter eller IR-Deckare som är i ögonfallande, det hela handlar om att verka men inte synas, eller ja, självklart har jag märkt upp rutorna!!!
Just när det gäller larm handlar det mer om trygghet, när man sover hemma är det skönt med skalskydd, när man inte är hemma är det skönt att ha full koll ;o)

I övrigt lever jag efter en regel att inte förvara något värdefullt hemma, en annan sak att tänka på som vänner fick erfara är att datorer går att ersätta men bilderna i dem gör det inte!

Att man sedan har grannar som jobbar hemma hela dagarna och en Polis vägg i vägg känns faktiskt riktigt tryggt!

Nästa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar