Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

torsdag 26 mars 2009

Tak, Fasad och Fönster

De sista två veckorna har verkligen varit tuffa, målet var att få upp takpannor samt fasad på den höga sidan av huset innan ställningen skulle ner.

Strö & bärläckt
Först ut blev att läckta taket för pannorna, tog lite drygt en dag att läckta 350m2 tak, Håkan håller ställningarna




Plåt & Regnsystem
Sen var det dags för plåt, Stefan tipsa om en bra plåtgrossist och plåtslagare, de knäckte upp alla plåtdetaljer och levererade dem till bygget, först ut att monteras blev ränndalarna, grymt nöjd med min insatts. Stefan fick dit pannbrädan runt om.

Nästa dag fick vi dit alla Rännkrokar, fick låna en krokknäckare och fräs vilket underlättare jobbet, fick även dit all fotplåt samt alla rännor.

Plåtslagaren Stefan (en annan Stefan ;o) kom ut och fixade falsarna på ränndalarna samt de plåtrännor som kommer ligga under pannorna, detta är något man ska lämna till ett proffs. Är mycket nöjd med valet Alu-zink.




Takpannor och fasadpanel
Pannorna levererades i måndags, det tog två timmar för fyra gubbs att lägga ut 14 ton pannor (eller 3100st om man så vill ;o)




Resten av veckan inledes hårt med fasadpanelen, jag och Håkan sågade och spikade upp panelen på ett par dagar, sjösidan väntar vi med då allt måste bli klart på den höga sidan innan ställningen ska tillbaka, tanken var att ställningen skulle ner nu men förlängde hyrtiden en vecka så att vi hinner helt klart med taket.

Att dra dit panelen var ett omfattande jobb men flöt ändå på bra då vi valt en bred liggande panel vilket bygger snabbt, ett annat strategiskt bra val var att beställa färdigmåland panel, panelen är först grund målad, sedan strykt med ett andra lager vit färg, jag har alltså bara slutstrykningen kvar. Det kostade drygt 8000 kronor för att få ca 1000 löpmeter panel målad inomhus i en torr fabrik, något jag garanterat har igen med tiden. Vi fick även upp vindskivorna som jag också beställt färdigmålad.




På kvällstid lade jag och Stefan takpannor, vi fick lagt hela norrsidan första kvällen, och så ångade det på flera kvällar i rad tills vi par dagar senare var klara med den höga delen, fick även dit plåtarna vindskivorna.




Fönster
Så var det dags för fönstren, fem pall med totalt 33 fönster, döm av min förvåning när jag ser att de kommer oemballerade, hur fasen kan man snåla in på skyddsplasten på nya fönster, eh hallå!

Nåja, fönstren var i varje fall rätt och jag har hitintills inte sett några skavanker.
Jag beställde Elitfönster då jag dels köpt och ägt dem innan samt att jag fått rekommendationer av husföretag som själva sätter in dessa då de haft problem med andra märken på marknaden. Fönstren är av energiklass A och har ett U-värde på under 1,0. Tog drygt en dag att få upp alla fönster på övervåningen.




Hajom
På torsdagen levererades den 700 kilo tunga skjutdörren, partiet var för stort för att levereras helt därför kom glasen för sig, karmen vägde 250 kilo och var 6.40 lång, efter en del klurande bestämde vi oss för att bära in det med hjälp av selar jag fick låna av Börje. Jag, Stefan, Håkan & Kristian spände tuttmusklarna och vips var karmen på plats, rutorna monterade jag och Anders. Dörren är en "Typ C" och har två dörrar som skjuts ifrån varandra vilket ger en stor öppning på mitten.






Slutspurten
På lördagen insåg jag att det skulle bli tufft att hinna med allt då ställningen skulle ner på måndagen, foder, måla simslådan, sista panelbitarna stuprör stod bl.a. på listan. Jag skickade ett SMS till alla vänner och fast det var kort varsel tog det inte lång tid innan bilarna dundrade upp på infarten!, och tro det eller ej, tack vare all hjälp drog jag fast det sista fodret 01.30 natten till måndag....
Tack Håkan, Stefan, och Kristian, Niklas och Daniel som kunde komma loss och hjälpa till.





Nästa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar