Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

måndag 1 december 2008

Grunden - Byggstart!

Så var det då dags för att starta med huset!

Så hur bygger man sitt hus?

Här kan ni kortfattat läsa hur jag gick till väga och för dig som ska bygga själv visa några bra tips som underlättade otroligt mycket för mig (samlar tipsen i ett inlägg senare). Många av tipsen fick jag av Stefan (god vän och ”plastbror” ;o) som hjälper mig med bygget.

Grusbädden
Först ut var att jämna till och packa (med padda) grusbädden i rätt höjd med en laser, jag använde drängrus istället för makadam och flis då drängruset är lättare att skyffla och arbeta med.

Ett bra redskap för att jämna ut grus med bygger man enkelt själv, ta en ca meter rak bräda och slå i några spik i den, ställ en kratta på plankan och böj över spiken över krattans tänder och vips har man något som gör mirakel med gruset ;o) Drog också in VVS anslutningarna i gruset en bit innanför den kommande ytterväggen.



Husets placering
Spänn mursnören mellan fix punkterna, (fixpunkterna markeras ut på tomten av lantmätaren) dessa fyra punkter bildar två linjer i X och Y-led som markerade vår öst och norr vägg, där de korsar varandra har man det första hörnet, de andra hörnen mäter man helt enkelt ut från detta hörn.

Ett jätte bra tips från Stefan var att gräva ner plattor i alla hörn på huset i höjd med gruset, sen ritar man helt enkelt ut hus hörnen på plattorna med en spritpenna, då kan man enkelt kolla om grundens kantelement skevar iväg under byggtiden.

För att enkelt få ut alla vinklar och hörn använde jag mig av en speciell laser från Hilti som ställer in sig i våg och ger sträck fram, upp, ner samt 90 grader åt höger vänster, sen var det lätt att mäta ut alla vinklar, även ”loda” fixlinjerna genom att träffa mursnöret med lasern, ett helt fantastiskt verktyg.





Kantelementen & Cellplast
Så var det dags att placera ut kantelementen, dessa är speciellt viktiga att få i rätt höjd då de avgör hur rakt hus man får ;o), vi stockade av gruset exakt rätt höjd där kantelemente skulle stå genom att dra en planka på par rör som vi mätt in med laser. En markplast rullades ut för att inte släppa upp markfukten och efter det placerade vi ut kantelementen, dessa sågas enklast till i rätt längd med en Elmotorsåg och Vinkelkap.

När kanten väl var på plats runt om var det dags att fylla formen med cellplastskivor, min kompis och gode vän Daniel kunde inte ha kommit och hälsat på mer lägligt (Tack för hjälpen Daniel ;o)








VVS & Energihålet
Olika skolor om man ska dra all VVS i gruset eller i cellplasten, jag valde det senare då jag vill ha rören isolerade inte göra hål på markplasten, för att få koll på var alla rör ska upp samt var golvvärmen ska dras målar man ut alla inneväggar på cellplasten, enklast med spryfärg och en regel som ger en rak färglinje, tänk på att test spraya på en lös cellplastskiva något dygn innan för att vara säker på att färgen inte smälter cellplasten (man har ju hört skräckhistorier där det förstört grunden), tänk också på att måla ut väggarna innan armeringen!!

Jag lade sen ut VVS rören och markerade ut dem på cellplasten, sågade sen ut längs linjerna med elsågen, sen var det bara koppla ihop rören i de utsågade rännorna, fallet justerade jag till med bitar av cellplast och fylde igen med fogskum.

Passade även på att lägga ner alla plaströr för inkommande Vatten, El, tele och för vattenutkastare mm. Då jag kommer ta till vara på värmen på det utgående vattnet drog jag alla rör igenom energihålet i apparatrummet, kommer berätta med om detta under senare inlägg.



Armering
Stefans område helt klart!, men så är han ju betongare, i ett nafs hade han krökt massa byglar och byggt korgar till de bärande stolparna, han hade en massa goa verktyg så som enBender, Papegoja och Najomat som alla var till stor hjälp. Armeringsnätet valde jag med rutnät på 150mm cc så jag enkelt kunde naja 30 cc för golvvärme rören.

Golvvärme
Så var det dagen innan gjutning, bara golvvärmen rören kvar att lägga, gick hur smidigt som helst med underverktyget Najomaten (ser ut som en skruvdragare med en näbb på), var bara hålla röret mot armeringen sätta näbben runt om och trycka av, vi fick dit bottenvåningens golvvärme på fyra timmar! Resten av kvällen ägnade jag åt provtryckning för att kontrollera att golvvärme slingorna var hela, då det är vinter provtryckte jag med luft vilket gick fint.

Två olika säljare räknade fram att 420 meter golvvärme rör skulle räcka (Hmm, jag som fick det till 500meter ….. Öh. varningssignal;oP), tog en 480 meters rulle och där på kvällen innan gjutning stod jag 20 meter KORT!!!, Behöver jag säga att jag stod vid dörren när VVS butiken öppnade, hann precis naja fast sista slingan innan Stefan sleva över med betongen….(Phu!), ingen provtryckning på den slingan inte :oP



Gjutning
Gjutningen gick som på dans, hade gott om hjälp (tack Stefan, Håkan och Kristian) Sista lasset var dock löst och det blev mycket skitsnack husvagnen innan den skvätten bränt tillräckligt för helikoptern.





Nästa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar