Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

tisdag 28 april 2009

Ventilationsrör

Parallellt med el och vattenrör var det nu dags för Ventilationsrören och efter ett samtal till min vän Thomas ställde hans far Pelle upp för jobbet vilket kändes Kanon!, Pelle kom ner och körde igång och för att vara glad pensionär var han snabb som tusan, innan jag visste ordet var alla rör på vinden klara!




Här står Pelle och klär in frånluftsröret som jag först tänkt dra upp via taket men som vi senare beslöt skulle få gå den kortaste vägen via garaget till norrsidan av huset.




Frånluften dras ut i toaletterna, tvättstugan samt köket för att man på så sett slippa ev matos eller lukt i sällskapsrummen, rören kopplades ihop på vinden och leds ner via en stor ventilationsstam för att slippa ev. ljud via rören, för säkerhets skull kommer stammen totalt ha tre ljuddämpare för att minimera oljud från ventilationen.

Här ser man stammen gå runt betongbalken upp i en trumma jag byggt genom alla våningar upp till vinden, trumman byggde jag för att senare kunna efter dra kablar och rör. Ljuddämparen som vi grenat av kommer att gå till rummen på bottenvåningen.




Här en bild ner i trumman från vinden, T-röret är frånluften som går ner till frånlutftspumpen, frånluftsröret från pumpen (blå locket) var det vi tog bort och lede ut via garaget i stället...


Nästa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar