Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

torsdag 1 oktober 2009

Träfasaden klar!

Sommaren har rullat på och vi har försökt att ta en dag i sänder och inte slitit ut oss, målet var att få klart utsidan innan allt regn och rusk i höst.

Först ut blev den utsatta sidan i sydväst...



och så här blev resultatet!



Så var det dags att tacka för lånet av husvagnen, Lasse som varit vänlig att låna ut husvagnen kom förbi och hämtade den, vagnen som agerat värmestuga och fikaplats under vinterbygget har varit otroligt uppskattad och är ett måste att ha om man bygger nytt (tack Lasse).





Entrétrappa!

Vår gode vän Mikael ringde och erbjöd sin hjälp och den kunde inte kommit lämpligare, entrétrappan skulle nu upp och efter mycket tänk började vi med den fribärande entrétrappan.

Här gjuter Mikael och jag fast vagnlarna till trappan!





Jag ville bygga trappan så nätt som möjligt då trappor tenderar att bli ganska klumpiga, tanken var att bygga en frihängande konstruktion utan bärande stolpar (tillfälliga stolpar på bilderna).

Trappan består av 2"9 reglar som jag bultat fast med expanderbult (M20) i betongvalvet, vagnlarna kommer agera stolpar då dessa gjuts fast i berget under marken, för att slippa se ändträt på trallen sänkte vi ner trallen bakom 2"9 ramen, detta genom att regla med 2"7 innanför ramen av 2"9, på så sett döljer vi även ändträt på tak panelen under trappan, det var Håkans ide och resultatet blev riktigt bra!

Trappstegen byggde vi av två stycken 2"6 vilket gör en steglängd på ca 30 cm, stegen satte vi på 16,5 cm höjd från varandra viket blir den perfekta trappan (steg vs höjd), nu återstår bara räcket som med stor sannolikhet kommer bli av stående smala metallstänger med en handledare i ädeltra, ett projekt vi får ta nästa år.....


Här en bild på Allen, det var arkitekt-Anders ide som vi verkligen fastnade för!





Fasaden på Östsidan

Nu när trappan var på plats kunde jag enklare få dit den återstående panelen runt entredörren, med det var nu hela utsidan med träfasad KLAR!, det som återstår är sista strykningen färg och bottenvåningen i putts som båda kommer i senare inlägg.





Garageportar!

Min farbror Kent ställde upp med monteringen av portarna, som glad nybliven pensionär kliade det nog lite i fingrarna vilket jag och Cissi är mycket tacksamma för, självklart är Kent given till invigningsfesten till våren (Tack Kent)

Vi beställde Hörman portar med en slät modern design utan rutor, jag har haft Hörmanport tidigare så jag visste vad det var för grejer, aningen dyrt dock och ska jag tipsa er nu så här efteråt så kolla på Skånska byggvaror som hade en liknande design för halva pengen :oP, nåja bra blev det, ett tips till är att köpa en portmotor som är snabb, segt att behöva invänta en slö port, något jag inte behöver göra ;o).

Här en bild på port samt den nya entrétrappan, och ja....palltrappan längst ner är tillfällig;o) den kommer ersättas av en vacker stentrappa nästa år!



Nästa

3 kommentarer:

  1. Har just kollat igenom hela din blogg, mycket imponerad! Många bra idéer. T.ex det där med avloppet tycker jag var smart.

    Mvh Mats!

    SvaraRadera
  2. Tack Mats, en sån kommentar värmer!

    Sliter i tystnaden och är nu äntligen klar med två moment till, uppdaterar blogen inom kort!

    Mvh Glenn

    SvaraRadera
  3. De här va grejer!

    /Jimmy

    SvaraRadera