Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

fredag 30 juli 2010

Putsfasad

Höstens megaprojekt blev att få puts på bottenvåningen, hade helt enkelt inte haft tid för detta innan men nu var det alltså dags :o)!




Som bekant byggde vi bottenvåningen av EPS block och var först lite skeptisk till att putsa just på EPS (en slags cellplast) men efter att ha testat var det inget att snacka om, putsen satt som tusan och det gick helt enkelt inte att få loss utan att cellplasten följde med!


Val av Putsbruk

Det finns många märken och typer av puts att välja på men efter att ha hört mig runt lite träffade jag ett proffs som verkligen hade koll. Valet föll på ett traditionellt glasfiberförstärkt A-klassat putsbruk från välkända Finja, putset är speciellt framtaget för denna typ av vägg och är inte diffusionstätt (till skillnad mot de "putsspackel" man kunnat läsa om i tidningarna).

Putsen kommer föras upp i två steg, det första 8mm kommer jag föra upp för hand och de sista 2 mm kommer sprutas upp med ett såkallat sprutputs, detta för att få en fin finish, verktyget för detta är en pump som man hyr hos putsleverantören, detta sprutputs har en betydligt slätare struktur så att smuts och vatten lättare rinner av, dessutom köper man detta puts i den färg man vill ha, dvs inget målande med tiden!

Det gick totalt åt 70(+20) stycken 25kg säckar till vår 100m2 fasadyta, detta till en kostnad på 15-20 tkr inklusive glasfibernät och alla tillbehör, ruggigt prisvärt anser jag!


En summering finns längst ner i denna tråd.


----------------------------------------

Förberedelser för väggen

Först ut var att borsta bort dammet som UV-ljuset bryter ner på cellplasten, verktygen för detta heter hård borste, mask och simglasögon, kort på detta undrar ni? .... NEJ! såg inte klok ut ;o)


Nästa steg var att ta bort den onödiga betongklack som blev av de traditionella kantelementen, med kubvägg bildar klacken en onödig köldbrygga som jag ville få bort, jag rensade bort allt in till betongväggen med en diamantkap och bilhammare.




Fyllde sedan igen utrymmet med cellplast som hade samma densitet som väggen, allt limmades dit med fogskum. Bygger man med Dorocellkuber bör man välja kantelement utan fasning eftersom både kub och element då är 100mm tjocka, men ska sanningen fram hade det varit enklare att fasa av sådana kantelement till mina 70mm kuber....





Fönstersmygar

Nu var det dags att bygga fönstersmygar runt fönstren så att man täcker igen hålet mellan väggen och fönsterkarmen, till dags datum hade jag bara hunnit att dreva tätt med fogskum men nu skulle alltså det göras ordentligt.

Plåtslagaren Stefan tittade förbi med fönsterblecken, Stefan hade vikt ut öron på blecken så man kan avsluta putsningen snyggt i fönstersmygen, kanon! passade perfekt och var bara att skruva dit under fönstren!

Jag började med att tejpa dit en speciell expanderande tätningslist på fönsterkarmen (sidorna och över), innan det hade jag skurit till "smygar" av cellplast som jag limmade runt om i fönsterhålet, anpassade dessa bitar i tjocklek så att lika mycket av fönsterkarmen syns runt om. Fick tips av en putskille att limma fast smygarna med kakelfix och VILKEN bra ide det var!, det satt som tusan när det torkat, under torktiden låste jag fast smygarna med 4" spik som trycktes in snett igenom för att den sakta svällande tätningslisten inte skulle pressa loss smygarna tills de torkat fast.




När allt torkat var det bara att dra loss spikarna och slipa ner det som stack ut på smygarna jämns med väggen, till detta använde jag en Fein multimaster med sågblad!





Här nedan en närbild på fönsterblecken och öronen Stefan vek ut...




Då det inte kändes rätt med puts direkt på fönsterkarmen drog jag en smal vit plasttejp runt om där putsen kommer ligga an, på denna tejp drog jag ytterligare ett varv med tejp ca 8mm ifrån smygen så man får en fin kant på putsen när man drar bort denna maskering.

Till sist maskerades alla dörrar, fönster och försterplåtar då jag fått erfara att puts går hårt åt på dem!!!



Förberedelser innan putsen

Innan vi drog igång fogade vi igen alla sprickor med fogskum, överkurs kanske men det kändes bra att få en hel vägg, skummet slipades sedan jämnt med
multimastern.





Överst på väggen skruvade jag fast en Masonitremsa, satte fast den i träfasaden i vinkel så att putsen kom upp par centimeter under fasadpanelen, detta så att inget regn skulle kunna komma in bakom putsen, normalt har man någon form av plåtbläck att puttsa mot men valde bort det då vi tyckte det blev snyggare utan.

Som avslutning skruvade jag dit en 8 mm tjock list längst ner för att få ett rakt och fint avslut, sruven satte jag i skarvarna på kantelementen, drog även dit en plasttejp på listen så att listen enkelt skulle släppa när putsen stelnat.






Dax att putsa!

Så var det då dags att putsa de första 8 millimetrarna av de totalt 10mm putsen kommer bli.

1. Jag började med att dra ut ett ganska tunt lager puts på vägen hela vägen upp och ca 1,5 meter i bredd.

2. Tryckte sedan fast den meterbreda glasfiberarmeringen i putsen.

3. Klickade upp några duttar med puts vertikalt på båda sidor och i dem tryckte jag fast rundstavar på vardera sida! (i mitt fall aluminiumstavar på 6mm i diameter), fick lägga flera omlott så de räckte hela vägen upp).

4. Skickade på ordentligt med bruk och stockade av uppåt på rundstavarna med en rätskiva, enklast var det att lägga bruket på rätskivan och dra upp putsen i omgångar, avslutade sedan med att dra en gång hela vägen upp.

5. Tog bort rundstavarna på vänster sida eftersom jag gick åt höger, de högra stockar man ju även av mot nästa omgång. Lät sedan bruket sedan sätta sig lite (ca 10min).

6. Gick sedan försiktigt på med ett såkallat svärd och jobbade igen hålet efter rundstaven (ev. fyll i lite bruk) och jobbade med hela ytan sakta tills den blir slät och fin.

Sen går man på punkt ett igen till höger där man slutade...och igen...och igen, ja ni fattar ;o) och glöm inte att lägga glasfiberarmeringen om lott några centimeter.
Här har jag säppt det för att återta putsningen det dagen efter.





Här gör cissi en insatts och går före med de första momenten.




mendans jag drog upp det sista.....





Fönstesmygarna var ett väldans meck att putsa men mirakelvektyget var en utvändig 90 garaders murslev som böjdes till samma vinkel som smygen. Viktigt att komma ihåg är att vinkla in glasfiberarmeringen in i smygen, sen var det bara att dra på ordentligt med puts och gå på det efter en stund när det satt sig lite, ett tips är att lägga rundstavar runt fönstren så man har något jämt att dra sleven mot, resultatet blev....... KANON!!!

Till sist, glöm inte att dra bort maskeringarna runt fönstren innan putsen torkar ;o)


TADA!




------------------------------

En liten summering

Nu låter det som att putsa själv är guld och gröna skogar, men om sanningen ska fram är det för en oerfaren enormt tungt och segt, speciellt de gånger man är själv och putsar, blandar och tvättar rent verktyg om vart annat, då tog det verkligen lång tid, speciellt vid fönsterpartier som krävde extra noggrannhet.

Stressen på slutet höll på att knäcka mig då vintern kom tidigt, på slutet flåsade minusgraderna i nacken och någon dag efter att jag blev klar vaknade jag upp till två decimeter SNÖ!!! jag hann precis på målsnöret och kommer naturligtvis vänta med att spruta på det sista lagret till våren, fortsättning följer alltså ;o)

Här bilder på huset, hela vägen är nu alltså putsad med de första 8 millimetrarna, men för att hålla lite på slutresultatet kommer här några bilder halvvägs ;o)







Nästa

4 kommentarer:

  1. det går även att spruta på putsen med en stänkputs pistol, alltså även den första putsen och sedan gå efter med en mycket bred stålspackel för att jämna till.Man sparar massor av tid och lättare att få jämt...men det ser ut att blivit bra ändå.
    murare martin

    SvaraRadera
  2. Åh tack, och detta från en fackman!
    Jag är nöjd med resultatet, det trots en del nybörjarmissar (som att sluta mitt på en långvägg, och tack för tipset, jo visst fick jag till mig detta innan jag drog igång men vågade inte chansa då jag ville försäkra mig om att det verkligen blev 8mm över hela ytan, men så här efter och för en som är van är jag övertygad att ditt sätt är vägen att gå om man ska bli klar någon gång....
    Tips på hur man får ett jämt andra lager och hur man tacklar diverse krympsprickor mottages dock tacksamt :o)

    Mvh Glenn

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Jag undrar om putsen sitter kvar och om ni är nöjda efter några år. Jag skall till att putsa min grund och är lite orolig att använda tunnputssystem.
    Tack för en bra beskrivning !
    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  4. Hej Mattias
    Har länge tänkt att göra en återkoppling om putsen så din frågan kom väldigt lägligt :)

    Putsen håller fantastiskt bra, på de 180m2 jag putsat finns det nu sju år senare inte en enda tendens till mickrospricka eller släpp, faktum är att just putsen är en av de saker jag är allra mest nöjd med, jag har inte märkt något negativt varken inne eller ute så jag har bara gott att säga om Finjas diffusionsöppna A-puts på dessa KUB-väggar :)

    Mvh Glenn

    SvaraRadera