Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

söndag 1 november 2009

Värme - Driftsättning

Hösten kom med besked och då utsidan var redo för vintern var det hög tid att börja med insidan och först ut var VÄRMEN!

Huset överraskade med att hålla temperaturen, det var sent i oktober och hade ingen värme alls i huset, det var först när frosten kom på nätterna man märkte att temperaturen långsamt sjönk inne.

Hjärtat i värmesystemet är en frånluftvärmepump (FLVP) från Comfortzone, den hade till dags datum utöver ventilationen endast försett badrummet med varmvatten men nu hade det alltså blivigt dags att hänga på golvvärmen.

Jag ringde Tomas som är en go och upptagen VVS-kille, när han väl kom över driftsatte vi hela övervåningen på knappt en dag, här lite bilder från apparatrummet.



bottenvåningens fördelare väntar jag med till senare.




Jag valde Uponors grejer till stor del för deras styrsystem är det senaste på marknaden, men när det gäller fördelarna gick jag på magkänsla och valde deras traditionella fördelare i metall.




För att lära känna huset och förstå hur golvet och de individuella slingorna reagerar väntar jag med att installera Styrsystemet, jag ställde helt enkelt in golvvärmen passivt genom att strypa in slingorna manuellt, det gick bättre än väntat och ett stort plus visade sig vara att jag gjort alla slingor lika långa, det krävde inte mycket justeringar innan allt var perfekt, det enda som strulade var en slinga som inte var luftad tillräckligt men de löste jag snabbt genom att spola slingan med lagom varmt kranvatten i några minuter.



Och vilken skillnad det blev, kändes fantastiskt att infria mitt löfte till barnen om att de skulle få ett varmt hus något vi alla längtat efter länge....!



(Edit november 2011)


Som bonus fick jag fördelare till bottenvåningen av VVS Tomas (tack Tomas!), de slingor som inte är inkopplade är de två till garaget samt en slinga till aparatrummet, jag har lämnat plats för dessa utifall de behöver anslutas senare men ser idag ingen anledning till det då dessa rum håller behaglig temperatur...
Jag ställde även in dessa slingor passiv, tanken var att bottenvåningen skulle regleras med givare för att underlätta värmefördelningen mellan våningarna men efter att ha provat justera in fördelningen passivt mellan bådaplanen ligger givarna kvar i kartongen, det visade sig att fördelingen mellan våningarna fungerar över förväntan! :)




















------------------------------
För den som vill gotta ner sig i ämnet värme är det bara läsa vidare :o), om inte så klickabara på nästa

Under inlägget "Energi" nämner jag varför jag valde FLVP och Golvvärme samt en rad olika komplement som jag kommer koppla till efter huset är klart.



FRÅNLUFTSVÄRMEPUMP (FLVP)

Comfortzon 65 (CZ65) var ett givet val efter att ha satt mig in i frånluftsvärmepumparnas värld.

Då jag valt bort värmeväxlade frisklustsystem med långa rör men endå ta tillvara på den utgående ventilationsluftens energi föll valet ganska enkelt på en FLVP, övriga alternativ hade helt enkelt för lång payofftid.

Normalt sätter man in FLVP i medelstora villor, men eftersom energibehovet för vårt välisolerade hus är så lågt visade det sig energin inte vara begränsningen utan luftflödet igenom frånluftsvärmepumparna! (Luftutbytet i huset ska omsättas 60% per timme har jag för mig).
Comfortzon som är den effektivaste frånluftsvärmepumpen på marknaden tilltalade naturligtvis en tekniker som mig, trots att den kostar en del, valet gav sig ganska enkelt tillslut då det visade sig att CZ65an var den enda som klarade luftutbytet/flödet, valet klart...Tada! :o)

Jo just det, det finns en tredje sak att tänka på förutom energibehovet och luftflödet FLVPn ska klara av och det är flödet för cirkulationspumpen för golvvärme vattnet, i mitt fall visade det sig att det är på gränsen varpå jag valt att komplettera med ytterligare en cirkulationspump, denna kommer jag efter noga övervägande sätta serie med den befintliga pumpen i FLVPn när jag kopplar in bottenvåningen.

Mer om vår frånluftsvärmepump finner ni på Comfortzone.se



GOLVVÄRME

Inget slår varma golv och speciellt då om den är vattenburen, bygger man nytt finns det inget bättre och mer prisvärt alternativ, gör det!

Jag valde märket Uponor då de enligt mig leder utvecklingen, speciellt då på styrsidan (givare & Central), en annan anledning var att jag fick ruggit bra pris genom Tomas

Som jag beskrev ovan väntar jag med att installera någon typ av styrsystem, detta tills ventilationen är justerad korrekt, detta endast för att ta i kapp eventuella tempreturdippar från friskluftsventilerna i sovrummen.

En annan anledning är att CZ65an vill arbeta med ett passivt system då den håller koll på luft o golvvärmetemperaturen.

Något man verkligen vill ha koll på är att det inte finns några interna förluster, dvs. man ska försöka ha så jämn temperatur på returledningarna som möjligt vilket man inte får om två givare står på olika grader.


Att tänka på när man planerar sina golvärmeslingor:

-Placera gärna fördelaren i mitten av huset, detta för att värmen blir koncentrerad vid fördelaren och det blir varmare i det rummet, tvättstugan eller i ett stort rum där det extra tillskottet kommer tillgodo, undvik nära yttervägg.

- Planera så att de varma framledningarna till rummen hamnar där man oftast går.

- Försök få alla slingor ungefär lika långa för att lättare få en jämnare drift.

- Undvik i det längsta att korsa slingor då det kan bli extra varmt just där.

- Dra framledningarna längs ytterväggarna först för att sedan slingra sig tillbaka på detta sätt blir det så jämnare temp efter som de varna framledningerna går där golvet är som kallast, mot mitten där det är som varmast har det avgett sin värme.

-montera fördelarna per plan om ni har fler våningar.

Tips! När du justerar in slingornas returtemperatur använder du enklast en lasertermometer, fungerar toppen och du har koll på en tiondels grad när

Optimalt är det om man har 5 graders förlust mellan fram och retur, reglera detta genom att höja eller sänka hastigheten på cirkulationspumpen för golvvärmevattnet.

Nästa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar