Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

tisdag 28 april 2009

Vatten & Avlopp

Nu skulle rören på plats och först ut var vattenrören, tog tidigt ett beslut att dra PEX (rörirör - dyrare men också säkrare). För att göra det enkelt drog vi upp väggarna i badrummen först, på så sett kunde vi enkelt koppla allt på "baksidan" väggen i rummen intill.



Jag placerade alla badrum i huset där det är två plan, på så sett kunde jag dra ner alla rör och koppla dem i bottenvåningen, jag valde att inte dra vattenrören i plattan då jag fått för mig att det tar sån tid innan man får kallt vatten, troligen för att värmegolvet värmer vattnet i rören, nu slipper vi förhoppningsvis det.


Så här blev det bakom barnens badrummsvägg!
Av ren noja borrade jag hålen genom väggreglarna med ett litet fall ut i fall att det skulle läcka eller bli kondens i rörirören.




Och här de extra förstärkningarna for de väggmonterade toaletterna (245mm regel injackad och inskruvad på tvären samt några vinkel beslag).




Samt en bild på en av luftarna...





Till hjälp hade jag min gode svåger Kristian som under bygget visat sig vare en hejare på att bygga hus ;o) Tack Kristian.




När det gäller avloppsrören var det lite meck att få ihop fallen då jag har dubbla stammar (Varför? läs Energitråden;o), men efter lite tänkande löste jag biffen, här en bild på rören i garagetaket.




samt en bild på "energihålet" där värmeväxlaren kommer att ligga....



Nästa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar