Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

lördag 17 januari 2009

Betongbjälklag – Platta

Nu var det dags att börja forma betongbjälklaget, Stefan fixade alla Stämp, jag hade en massa reglar och efter att ha ryckt i lite kontakter fick jag låna resten av reglarna om behövdes för formen, köpte OSB till formen då de inte kommer ligga an betongen när vi gjuter.







Isolera bjälklaget
Efter någon helgs jobb var formen klar, en av anledningarna till att vi gjorde en traditionell form var för att vi ville få med isolering och reglar för undertak i formen, vi varvade 50mm cellplast med 45 mm reglar, spikade sen i spik i reglarna som sedan gjuts in i betongen och på så sett fastnar i taket nere när vi river formen!

Det var en kall vecka för vårt kustväder, jag hade 8 lager med tröjor på mig!!






Armering och Platta
Vi ritade ut väggarna på cellplasten och lade sedan ut underkantsarmeringen, Steffan gjorde sedan korgen för den bärande balken som går igenom huset medan jag påbörjade plattan dvs.
den delen av övervåningen som ligger på mark. Lasse som hela tiden grävt parallellt med bygget lade sin sista hand (Eh.. Skopa?) på övre delen på tomten, många lass jord blev det, finliret får jag klara med en liten maskin då det blir trång passage förbi huset.
Då det var nyårshelg och allt var stängt var det extra surt att inse att jag var kort på grus till plattan, då ställde kompisen Bjarne upp, vi slet som tusan för att få upp grus från den halvfrusna gårdsplanen (tack Bjarne).

Sen gick plattan av bara farten…….!








VVS
Nu var det dags för VVS rören och alla genomföringar till undervåningen, de mesta av rören släppte jag ner igenom bjälklaget då det känns bra att ha koll på alla rör. Genomförningarna löste jag enkelt genom att såga av och fixera stående VVS rör i samma höjd som det kommande golvet.


Golvvärmen
Golvvärmen på övervåningen var bra maffig, var mör i knäna den kvällen ska sägas. Var även kort på rör denna gång vilket resulterade en extra sväng till VVS shopen, bortsätt från den missen gick allt lysande, blev tillslut 14 slingor och ca 800 meter uppe vill jag minnas.



Jorda armeringen
Jag potentialutjämnade husets armering för att minimera så kallade vagabonderade strömmar, (sånt som djur och en del elöverkänsliga människor mår dåligt av). Jag köpte en lång vajer och drog ihop dem med armeringsmattorna vid strategiska punkter, änden drog jag till platsen för elcentralen där vajern sedan kommer jordas.

Gjutning
Så var det dags, var uppe och arbetade med det sista hela natten, när betongbilen startade upp vid 06.30 var jag inte riktigt klar!!, som tur hade bilen frusit under natten (de körde upp den dagen innan) vilket gjorde att jag hann med allt utan att stressa, Stefan och hans arbetskollega Peter gjorde en strålande insatts (tack), blev en sen kväll med mycket hoj snack i husvagnen varvat med slipning/putsning med helikoptern. Dagen efter såg det ut såhär!


Nästa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar