Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

onsdag 9 juli 2008

Planering

Vi har i många år samla idéer och tips från andra som byggt så när vi började planera huset var vi väl förberedda, det väl det är inte alltid det som är snyggt är praktiskt, som t.ex. en dubbeldörr som är snygg som tusan men trång att komma in igenom då man bara öppnar ena halvan 99% av gångerna.
Vi hade turen att tidigt hitta ett hus vi tyckte om och kunde samla intryck ifrån, min mor Inger och Håkans hus som enligt oss är otroligt trevligt och bra planerat. Något jag tidigt var inne på var att bygga ett hus som man kan förändra med tiden enkelt flytta väggar eller dela av rum med nya väggar, har försökt att minimera bärande väggar i det längsta. Vi har nu planerat vårat hus i drygt två år och fått på inrådan tänka om en del, det är mycket och tänka på

En annan sak jag insett är att det Perfekta huset är en myt!!! , en reaktion har alltid en reaktiv reaktion, vad jag menar är att om du gör ett rum större sker det oftast på bekostnad av ett annat rum, skulle alla rummen vara stora blir det ett helsike att städa, dyrt och värma, man vill ha mycket glas men ändå inte, dels då för värmen jag det är sannerligen inte lätta att komma fram till rätt avvägningen, den perfekta kompromissen kanske finns trots allt, ska försöka hitta den ;o)


Nästa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar