Om du fick möjligheten att bygga ditt drömhus på din drömtomt, vad skulle du göra då? Vår familj har fått den chansen och här kan ni följa resan till våra drömmars mål.

söndag 6 juli 2008

Miljön i fokus

Då jag arbetar på ett energibolag i stan är intresset för energi stort, jag var helt klar från början att jag vill bygga ett energi snålt hus av något slag, men helt klart är att jag lyfte det till en helt ny nivå efter att ha sett Al Gores film ” An Inconvenient Truth”, filmen gav mig en otrolig push och flyttade verkligen fram mitt fokus för att försöka minimera miljökonsekvenserna.

En annan stark upplevelse jag fick var genom ett självtest man kunde göra för att se hur många planeten Jorden vi skulle behöva om alla förbrukade lika mycket som jag, i mitt fall blev det 3.5 Planeter, och detta trots att jag låg under medel för den genomsnittliga I-landsmänniskan, detta blev en Aha-upplevelse för mig och en vändpunkt i mitt synsätt på allt jag gör och kommer att göra i framtiden……..

Vårt strå till stacken är att i det längsta försöka planera, bygga och köpa så miljövänligt som möjlig, till stor del kommer det handla om att minimera husets externa energikonsumtion, det blir vårt första stora steg att minimera vår belastning på jordens resurser, det är min sanna övertygelse att man enkelt kan räkna hem de extrautgifter ett lågenergihus kostar, payoff-tiden är där man ska lägga fokus!

Nästa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar